5 oefeningen voor forensisch onderzoek en forensisch onderzoek

Creëer je eigen moordmysterie

Deze pagina's bevatten inspiratie voor een aantal spannende experimenten en oefeningen in een interdisciplinaire onderwijscursus onder het thema "Er is een misdaad gepleegd".

Sommige van de oefeningen kunnen worden gebruikt bij het overbruggen van cursussen van de basisschool naar de middelbare school.

Tegenwoordig speelt moderne technologie een belangrijke rol bij het opsporen van misdaden, en hier kan biotechnologie in grotere mate dan ooit bijdragen aan de veroordeling van de dader.

Onder de afzonderlijke onderwerpen staan suggesties voor interdisciplinair gebruik, en als docent kun je een compleet verhaal verzinnen met de relevante onderwerpen erin.

Zo kan de klas gezien worden als het opsporingsteam dat samen moet proberen de misdaad op te lossen. Het onderzoeksteam kan ook worden onderverdeeld in teams van "specialisten" met specifieke taken die studenten ertoe kunnen aanzetten zich te concentreren en diepgaand aan de onderwerpen te werken.

Vingerafdrukken zoeken

Vingerafdrukken nemen is een van de meest klassieke politietechnieken en wordt tegenwoordig vaak gebruikt.

Vingerafdrukken hebben een aantal algemene structuren die kunnen worden gebruikt om ze te karakteriseren.

De afdruk is uniek voor de persoon, aangezien er nog nooit twee mensen met identieke vingerafdrukken zijn waargenomen.

Ontdek wie de telefoon voor het laatst heeft gebruikt, wie de achterdeur heeft geopend om het huis binnen te komen of wie de trekker heeft overgehaald?

Vereisten voor apparatuur

  • UV-lamp
  • Veiligheidsbril
  • Schaar
  • Handdoek

Proeftijd

  • Ca. 50 min.

Niveau

  • 7e - 10e leerjaar
  • 1. g

Identificeer buskruitslib

Bij het afvuren van een vuurwapen zullen kleine deeltjes kruitslib zich afzetten op het wapen, de hand en voorwerpen in de buurt. Aangezien buskruitslib zowel barium als zilver bevat, kan buskruitslib worden gedetecteerd door een eenvoudige precipitatiereactie.

Is het vuurwapen afgevuurd? Was er een schot in de keuken?

Vereisten voor apparatuur

  • Algemene glaslaboratoriumapparatuur
  • Zwavelzuur, H2SO4, 1M
  • Zoutzuur, HCl, 1M

Proeftijd

  • Ca. 60 min.

Niveau

  • 9e-10e leerjaar
  • 1 gram.

Voorstellen voor multidisciplinair gebruik

Doe een bodemanalyse

Een bodemmonster wordt geanalyseerd op het gehalte aan organische stof, droge stof, nutriënten en mineralen.

De biotoop wordt geïdentificeerd en door de waarden voor de chemische samenstelling van de bodem te vergelijken, wordt de plaats delict gevonden.

Vereisten voor apparatuur

  • Raspte pH-NPK
  • Kachel
  • Algemene laboratoriumapparatuur

Proeftijd

  • Ca. 2 uur

Niveau

  • 8e leerjaar – 2e g

Voorstellen voor interdisciplinair gebruik

  • Scheikunde: Kennis over ionen in de bodem, pH en het belang van kalk van de bodem. De chemische kennis van ionen en pH kan een aanvulling zijn op het ecologieonderwijs.
  • Biologie: Kennis over de uitwisseling van ionen van planten met de grond rond de wortels. Grondsoorten en de rol van humus.

Gipsafgietsel van sporen

De ontdekking van sporen in de grond is belangrijk – en vooral als er sporen zijn om te vergelijken. De sporen zijn gemakkelijk vergankelijk, maar kunnen worden vereeuwigd door een afdruk in gips te maken.

Welke schoenen droeg de dader? Waren er meer daders?

Vereisten voor apparatuur

  • Gips, 2 kg in emmer

Proeftijd

  • Ca. 2 uur